KÉPAJÁNLÓ
|
Új Symposion, Újvidék
Egy a százból:
SZOCIALISTA KÉPESLAPOK:
A KILÁTÁSTALANSÁG EPOSZA
Korhecz Tamás
1991.
Egy régi francia közmondás szerint „a pokol jóakarattal vankikövezve". Ez még inkább jellemző századunk ambiciózus „kísérletére", a szocializmusra. Arra a marxizmus -leninizmusra, amely a kereszténység után talán a leghumánusabb utópia. A nevezett ideológia alfája és omegája „a szabad ember" és a „szabad munkás". A szocialista gyakorlatban, a reálszocializmusban ugyanez a szabad munkás a testi és lelki nyomor nihilikus mélységeibe süllyedt: megszűnt személyiségnek lenni.
Ezt a lemeztelenítő ellentmondást fejezi ki a budapesti Közgáz Vizuális Brigád kisfilmje, a Szocialista képeslapok. Persze önmagában ez még nem lenne ok arra, hogy kiemelt helyen foglalkozzunk a filmmel, ám a közgazdák egyéni látásmódja, újszerűsége írásra kötelez. A film egyedülállóan szenvtelen. Nem kínál megoldásokat, és nem sejteti a szebb jövőt. Egyszerűen dokumentál. Láttatja azt, amivé világunk és jómagunk lettünk. Képkockáinak hitelességét éppen a drámaiság hiánya és az indulatok mellőzése hangsúlyozza. A fotós szemével megkomponált látvány szánalmasan igaz. A rogyadozó épületek, borpárás hodályok, foszladozó jelmondatok világa megigézően autentikus. A kamera előtt felvonuló emberek, csillagok és járművek egytől egyig tévedhetetlenül életszerűek. De még inkább nyomorultak. A groteszk életképek elsősorban szánalmat keltenek. Mert a butaság csak akkor komikus, ha alternatíva, azonban tragikus, ha direktíva. A kamera szenvtelenségének szarkasztikus kicsengést kölcsönöz a képet kísérő lágy fuvoladallam. A pergő képkockáknak nincs fabulája. A 14 perces alkotásból hiányzik a dialógus és a konfliktus. Csupán epikus konfliktus létezik a látvány és a nézők között. A mű megfelelő példája lehetne a kísérleti és rövidfilmek strukturális felépítésének. Ahol a sztori elsorvadását az érzékekre közvetlenül ható kép és hangélmény helyettesíti. A Szocialista képeslapokban a zene csupán dekoratívnak tűnik, ám szerepe mégis elementáris. Az örökzöld dallam lágy fuvolahangon való megszólaltatása ironikus élménnyé formálja a képsorok száraz valóságízét. A zene nélkül a képek szegényebbek, profánabbak lennének. Összegzésül csak annyit, hogy a filmet felfoghatjuk úgy is, mint egy röpke sétát a boldogabb jövőt építő testvéri szocialista országokba, de úgy is, mint egy életérzés megfogalmazását: a kilátástalanság eposzát.
... és még egy:
RAJZFILMEK. . . RAJZFILMEK
Pixar animation production group
(USA-pléhjáték)
Számunkra, kiket az ezredforduló már nem ámulatba, hanem kétségbe ejt, a rajzfilm volt az, ami őseinknek a népmese. A vonalak és színek örökmozgó világába olvadtak merész vágyaink, és fordítva: fantáziánknak a rajzfilmek szabtak határt. Ám Walt Disney és Hanna Barbara rajzfilmjeivel együtt idővel is lomtárba, esetleg múzeumba kerülünk.
Győrben azonban nem a tévéhíradó előtt pergetett sorozatgyártású rajzfilmek szerepeltek, habár ilyenre is akadt példa. Kétszeresen is jellemző a Pixar animation production group Tin Toy című rajzfilmje. Egyrészt tartalmilag semmivel sem több Disney giccsesen szimpatikus történeteinél, másrészt a legkorszerűbb komputergrafika segítségével különleges vizuális élményt nyújt. A mélység illúzióját keltő látvány a hiperrealista festészet tartalmi szegénységét hordozza magában. Az amerikai alkotók nem a tartalomhoz keresik a megfelelő kifejezési formát, hanem tartalommal bélelik az attraktív technikát. Talán túl látványos a komputergrafika ahhoz, hogy csupán agyag legyen a szobrász kezében, eszköz a mélységek megjelenítésére. Az ítész számára azonban elképzelhető egy merőben eltérő hozzáállás is. Ahelyett, hogy ítéletünkkel ízeire tépjük a sebezhető pléhjátékot, átadhatjuk magunkat az ártatlan szemlélődésnek: ekkor a „pléhjáték" ötperces, látványos, pajkos történetté válik.
|
KIEMELT HÍREK
2024.03.12. 22:12
Megnyílt a jelentkezés a 2024-es somogyfajszi Nyári Berekre!
A korábbi évekhez hasonlóan ismét vizuális, zenei, családi és gasztroműhelyekkel várunk benneteket!
Részletek és jelentkezés ITT.
2023.06.25. 015:05
Két görög filmes műhelyvezető is lesz idén a Passport Controll - Nyári Berek Művészeti Műhelyek és Közösségi Együttléten. Karina Logothetis filmrendező és Vasilis Zlatanos sound designer idén elnyerték a legeredetibb kisjátékfilm díját a 33. alkalommal megrendezett Mediawave Filmszemlén, a Kavics (er. Pebble) című filmmel.
2023.05.12. 017:02
Május végén (május 26-28) jön a következő idei Mediawave fokozat Pünkösdi improvizációk címmel, amely a "klasszikus" Mediawave jazz, színházi, táncos és közösségi vonalát szándékozik feleleveníteni a ravazdi Őrhegy udvarházban. A program ide kattintva érhető el.
TAGSÁGOK
FŐ TÁMOGATÓ
|
|