www.mediawavefestival.hu | www.romerhaz.eu | www.passportcontrol.eu | www.filmfundgyor.eu

 

FIGYELEM!

MÁR LEHET SZEMEZGETNI A

NYÁRI BEREK - MEDIAWAVE NYÁRI TÁBOR

MŰVÉSZETI ÉS KÖZÖSSÉGI

MŰHELYEI KÖZÖTT!

 

 

a következő együttlét dátuma:

TARTÓSHULLÁM / MEDIAWAVE EGYÜTTLÉT

Monostori Erőd, Komárom

2019. április 30 - május 4.

 

 

kiemelt tematika:

A FÉRFI

női szemmel

 

 

FIGYELEM!

MÁR LEHET SZEMEZGETNI A

NYÁRI BEREK - MEDIAWAVE NYÁRI TÁBOR

MŰVÉSZETI ÉS KÖZÖSSÉGI

MŰHELYEI KÖZÖTT!

 

 

a következő együttlét dátuma:

TARTÓSHULLÁM / MEDIAWAVE EGYÜTTLÉT

Monostori Erőd, Komárom

2019. április 30 - május 4.

 

 

kiemelt tematika:

A FÉRFI

női szemmel

 

etnik Archív
2018. szeptember SzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzV Aktuális program:
2018.09.24.
010203040506070809101112131415161718192021222324252627282930

KÖZVETLEN KÉRDÉS

Név:
E-mail:
Kérdés:

HÍRLEVÉL

Név:
E-mail cím:
Feliratkozom az alábbi hírlevelekre:
MEDIAWAVE
MEDIAWAVE webTV
Passport Control
Adatok módosítása, leiratkozás vagy aktiválás újraküldése:
KÉPAJÁNLÓ

MEDIAWAVE ARCHÍVUM (1991-2017) :: 1991 :: ÚJSÁGCIKKEK :: SZOCIALISTA KÉPESLAPOK: A KILÁTÁSTALANSÁG EPOSZA

Új Symposion, Újvidék
Egy a százból:
SZOCIALISTA KÉPESLAPOK:
A KILÁTÁSTALANSÁG EPOSZA

Korhecz Tamás
1991.

 

Egy régi francia közmondás szerint „a pokol jóakarattal vankikövezve". Ez még inkább jellemző századunk ambiciózus „kísérletére", a szocializmusra. Arra a marxizmus -leninizmusra, amely a kereszténység után talán a leghumánusabb utópia. A nevezett ideológia alfája és omegája „a szabad ember" és a „szabad munkás". A szocialista gyakorlatban, a reálszocializmusban ugyanez a szabad munkás a testi és lelki nyomor nihilikus mélységeibe süllyedt: megszűnt személyiségnek lenni.

 

 

Ezt a lemeztelenítő ellentmondást fejezi ki a budapesti Közgáz Vizuális Brigád kisfilmje, a Szocialista képeslapok. Persze önmagában ez még nem lenne ok arra, hogy kiemelt helyen foglalkozzunk a filmmel, ám a közgazdák egyéni látásmódja, újszerűsége írásra kötelez. A film egyedülállóan szenvtelen. Nem kínál megoldásokat, és nem sejteti a szebb jövőt. Egyszerűen dokumentál. Láttatja azt, amivé világunk és jómagunk lettünk. Képkockáinak hitelességét éppen a drámaiság hiánya és az indulatok mellőzése hangsúlyozza. A fotós szemével megkomponált látvány szánalmasan igaz. A rogyadozó épületek, borpárás hodályok, foszladozó jelmondatok világa megigézően autentikus. A kamera előtt felvonuló emberek, csillagok és járművek egytől egyig tévedhetetlenül életszerűek. De még inkább nyomorultak. A groteszk életképek elsősorban szánalmat keltenek. Mert a butaság csak akkor komikus, ha alternatíva, azonban tragikus, ha direktíva. A kamera szenvtelenségének szarkasztikus kicsengést kölcsönöz a képet kísérő lágy fuvoladallam. A pergő képkockáknak nincs fabulája. A 14 perces alkotásból hiányzik a dialógus és a konfliktus. Csupán epikus konfliktus létezik a látvány és a nézők között. A mű megfelelő példája lehetne a kísérleti és rövidfilmek strukturális felépítésének. Ahol a sztori elsorvadását az érzékekre közvetlenül ható kép és hangélmény helyettesíti. A Szocialista képeslapokban a zene csupán dekoratívnak tűnik, ám szerepe mégis elementáris. Az örökzöld dallam lágy fuvolahangon való megszólaltatása ironikus élménnyé formálja a képsorok száraz valóságízét. A zene nélkül a képek szegényebbek, profánabbak lennének. Összegzésül csak annyit, hogy a filmet felfoghatjuk úgy is, mint egy röpke sétát a boldogabb jövőt építő testvéri szocialista országokba, de úgy is, mint egy életérzés megfogalmazását: a kilátástalanság eposzát.

... és még egy:

 

RAJZFILMEK. . . RAJZFILMEK

 

Pixar animation production group
(USA-pléhjáték)

 

Számunkra, kiket az ezredforduló már nem ámulatba, hanem kétségbe ejt, a rajzfilm volt az, ami őseinknek a népmese. A vonalak és színek örökmozgó világába olvadtak merész vágyaink, és fordítva: fantáziánknak a rajzfilmek szabtak határt. Ám Walt Disney és Hanna Barbara rajzfilmjeivel együtt idővel is lomtárba, esetleg múzeumba kerülünk.
Győrben azonban nem a tévéhíradó előtt pergetett sorozatgyártású rajzfilmek szerepeltek, habár ilyenre is akadt példa. Kétszeresen is jellemző a Pixar animation production group Tin Toy című rajzfilmje. Egyrészt tartalmilag semmivel sem több Disney giccsesen szimpatikus történeteinél, másrészt a legkorszerűbb komputergrafika segítségével különleges vizuális élményt nyújt. A mélység illúzióját keltő látvány a hiperrealista festészet tartalmi szegénységét hordozza magában. Az amerikai alkotók nem a tartalomhoz keresik a megfelelő kifejezési formát, hanem tartalommal bélelik az attraktív technikát. Talán túl látványos a komputergrafika ahhoz, hogy csupán agyag legyen a szobrász kezében, eszköz a mélységek megjelenítésére. Az ítész számára azonban elképzelhető egy merőben eltérő hozzáállás is. Ahelyett, hogy ítéletünkkel ízeire tépjük a sebezhető pléhjátékot, átadhatjuk magunkat az ártatlan szemlélődésnek: ekkor a „pléhjáték" ötperces, látványos, pajkos történetté válik.
 

Kérjük, írja meg véleményét:
Név: Szöveg:
E-mail:
Kérjük írja ide a képen látható karaktereket:

KERESŐ


      
KIEMELT HÍREK
TAGSÁGOK
MAGYAR FESZTIVÁL SZÖVETSÉG

A MEDIAWAVE

Kiváló Minősítésű Magyar Fesztivál

 

A MEDIAWAVE Minősített

Európai Fesztivál

PARTNER OLDALAK

 

 

 

 

SZABADOS MUSIC

DIRECTORY

 


Kártyás fizetés szolgáltatója
Elfogadott kártyák