www.mediawavefestival.hu | www.romerhaz.eu | www.passportcontrol.eu | www.filmfundgyor.eu

 

 

 

"RAVAZDI PARASZTSZALON"

2024 TÉLI PROGRAMJAIBÓL

  

január 10. (szerda)
"A magyar improvizatív zene elméleti emberei"

sorozat

CSOBOD JUDIT PORTRÉ
*

január 17. (szerda)

"A magyar improvizatív- és népzene egyéniségei"

sorozat

NESZTOR IVÁN MUZSIKUS PORTRÉ

(dob)

*

január 24. (szerda)
"Régiós színész egyéniségek" sorozat

BENDE ILDIKÓ PORTRÉ

*

 február 7. (szerda)
"A líra nagy egyéniségei" sorozat

VILLÁNYI LÁSZLÓ PORTRÉ

2. rész

*

február 14. (szerda)
"Akik sokakat befolyásolta" sorozat

IN MEMORIAM RÜTYI

barátai, pályatársai emlékeznek róla
*

február 21. (szerda)
"A magyar blues egyéniségei" sorozat

PRIBOJSZKI MÁTYÁS MUZSIKUS PORTRÉ

(ének - szájharmonika)
*

március 13. (szerda)
"Közösség- és fesztiválszervezők" sorozat

HARTYÁNDI JENŐ PORTRÉ

3. rész: a Mediawave első 10 éve
*

március 20. (szerda)
"Régiós képzőművész család" sorozat

ALKOTÁSZÉK PORTRÉ

Samu Eszter és Sándor József Péter Alkotász

 

*****

 

 

 

 

"RAVAZDI PARASZTSZALON"

2024 TÉLI PROGRAMJAIBÓL

  

január 10. (szerda)
"A magyar improvizatív zene elméleti emberei"

sorozat

CSOBOD JUDIT PORTRÉ
*

január 17. (szerda)

"A magyar improvizatív- és népzene egyéniségei"

sorozat

NESZTOR IVÁN MUZSIKUS PORTRÉ

(dob)

*

január 24. (szerda)
"Régiós színész egyéniségek" sorozat

BENDE ILDIKÓ PORTRÉ

*

 február 7. (szerda)
"A líra nagy egyéniségei" sorozat

VILLÁNYI LÁSZLÓ PORTRÉ

2. rész

*

február 14. (szerda)
"Akik sokakat befolyásolta" sorozat

IN MEMORIAM RÜTYI

barátai, pályatársai emlékeznek róla
*

február 21. (szerda)
"A magyar blues egyéniségei" sorozat

PRIBOJSZKI MÁTYÁS MUZSIKUS PORTRÉ

(ének - szájharmonika)
*

március 13. (szerda)
"Közösség- és fesztiválszervezők" sorozat

HARTYÁNDI JENŐ PORTRÉ

3. rész: a Mediawave első 10 éve
*

március 20. (szerda)
"Régiós képzőművész család" sorozat

ALKOTÁSZÉK PORTRÉ

Samu Eszter és Sándor József Péter Alkotász

 

*****

 

etnik Archív
2024. március PSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzV Aktuális program:
2024.03.19.
01020304050607080910111213141516171819202122232425262728293031

KÖZVETLEN KÉRDÉS

Név:
E-mail:
Kérdés:

HÍRLEVÉL

Név:
E-mail cím:
Feliratkozom az alábbi hírlevelekre:
MEDIAWAVE
MEDIAWAVE webTV
Passport Control
Adatok módosítása, leiratkozás vagy aktiválás újraküldése:
KÉPAJÁNLÓ

MEDIAWAVE ARCHÍVUM (1991-2022) :: 1991 :: ÚJSÁGCIKKEK :: SZOCIALISTA KÉPESLAPOK: A KILÁTÁSTALANSÁG EPOSZA

Új Symposion, Újvidék
Egy a százból:
SZOCIALISTA KÉPESLAPOK:
A KILÁTÁSTALANSÁG EPOSZA

Korhecz Tamás
1991.

 

Egy régi francia közmondás szerint „a pokol jóakarattal vankikövezve". Ez még inkább jellemző századunk ambiciózus „kísérletére", a szocializmusra. Arra a marxizmus -leninizmusra, amely a kereszténység után talán a leghumánusabb utópia. A nevezett ideológia alfája és omegája „a szabad ember" és a „szabad munkás". A szocialista gyakorlatban, a reálszocializmusban ugyanez a szabad munkás a testi és lelki nyomor nihilikus mélységeibe süllyedt: megszűnt személyiségnek lenni.

 

 

Ezt a lemeztelenítő ellentmondást fejezi ki a budapesti Közgáz Vizuális Brigád kisfilmje, a Szocialista képeslapok. Persze önmagában ez még nem lenne ok arra, hogy kiemelt helyen foglalkozzunk a filmmel, ám a közgazdák egyéni látásmódja, újszerűsége írásra kötelez. A film egyedülállóan szenvtelen. Nem kínál megoldásokat, és nem sejteti a szebb jövőt. Egyszerűen dokumentál. Láttatja azt, amivé világunk és jómagunk lettünk. Képkockáinak hitelességét éppen a drámaiság hiánya és az indulatok mellőzése hangsúlyozza. A fotós szemével megkomponált látvány szánalmasan igaz. A rogyadozó épületek, borpárás hodályok, foszladozó jelmondatok világa megigézően autentikus. A kamera előtt felvonuló emberek, csillagok és járművek egytől egyig tévedhetetlenül életszerűek. De még inkább nyomorultak. A groteszk életképek elsősorban szánalmat keltenek. Mert a butaság csak akkor komikus, ha alternatíva, azonban tragikus, ha direktíva. A kamera szenvtelenségének szarkasztikus kicsengést kölcsönöz a képet kísérő lágy fuvoladallam. A pergő képkockáknak nincs fabulája. A 14 perces alkotásból hiányzik a dialógus és a konfliktus. Csupán epikus konfliktus létezik a látvány és a nézők között. A mű megfelelő példája lehetne a kísérleti és rövidfilmek strukturális felépítésének. Ahol a sztori elsorvadását az érzékekre közvetlenül ható kép és hangélmény helyettesíti. A Szocialista képeslapokban a zene csupán dekoratívnak tűnik, ám szerepe mégis elementáris. Az örökzöld dallam lágy fuvolahangon való megszólaltatása ironikus élménnyé formálja a képsorok száraz valóságízét. A zene nélkül a képek szegényebbek, profánabbak lennének. Összegzésül csak annyit, hogy a filmet felfoghatjuk úgy is, mint egy röpke sétát a boldogabb jövőt építő testvéri szocialista országokba, de úgy is, mint egy életérzés megfogalmazását: a kilátástalanság eposzát.

... és még egy:

 

RAJZFILMEK. . . RAJZFILMEK

 

Pixar animation production group
(USA-pléhjáték)

 

Számunkra, kiket az ezredforduló már nem ámulatba, hanem kétségbe ejt, a rajzfilm volt az, ami őseinknek a népmese. A vonalak és színek örökmozgó világába olvadtak merész vágyaink, és fordítva: fantáziánknak a rajzfilmek szabtak határt. Ám Walt Disney és Hanna Barbara rajzfilmjeivel együtt idővel is lomtárba, esetleg múzeumba kerülünk.
Győrben azonban nem a tévéhíradó előtt pergetett sorozatgyártású rajzfilmek szerepeltek, habár ilyenre is akadt példa. Kétszeresen is jellemző a Pixar animation production group Tin Toy című rajzfilmje. Egyrészt tartalmilag semmivel sem több Disney giccsesen szimpatikus történeteinél, másrészt a legkorszerűbb komputergrafika segítségével különleges vizuális élményt nyújt. A mélység illúzióját keltő látvány a hiperrealista festészet tartalmi szegénységét hordozza magában. Az amerikai alkotók nem a tartalomhoz keresik a megfelelő kifejezési formát, hanem tartalommal bélelik az attraktív technikát. Talán túl látványos a komputergrafika ahhoz, hogy csupán agyag legyen a szobrász kezében, eszköz a mélységek megjelenítésére. Az ítész számára azonban elképzelhető egy merőben eltérő hozzáállás is. Ahelyett, hogy ítéletünkkel ízeire tépjük a sebezhető pléhjátékot, átadhatjuk magunkat az ártatlan szemlélődésnek: ekkor a „pléhjáték" ötperces, látványos, pajkos történetté válik.
 

Kérjük, írja meg véleményét:
Név: Szöveg:
E-mail:
Kérjük írja ide a képen látható karaktereket:

KERESŐ


      
KIEMELT HÍREK
2024.03.12. 22:12

Megnyílt a jelentkezés a 2024-es somogyfajszi Nyári Berekre!

Megnyílt a jelentkezés a 2024-es somogyfajszi Nyári Berekre!

A korábbi évekhez hasonlóan ismét vizuális, zenei, családi és gasztroműhelyekkel várunk benneteket!

 

Részletek és jelentkezés ITT.

2023.06.25. 015:05

Görög filmműhely-vezetők a somogyfajszi táborban

Két görög filmes műhelyvezető is lesz idén a Passport Controll - Nyári Berek Művészeti Műhelyek és Közösségi Együttléten. Karina Logothetis filmrendező és Vasilis Zlatanos sound designer idén elnyerték a legeredetibb kisjátékfilm díját a 33. alkalommal megrendezett Mediawave Filmszemlén, a Kavics (er. Pebble) című filmmel.

2023.05.12. 017:02

PÜNKÖSDI IMPROVIZÁCIÓK - találkozó Ravazdon

Május végén (május 26-28) jön a következő idei Mediawave fokozat Pünkösdi improvizációk címmel, amely a "klasszikus" Mediawave jazz, színházi, táncos és közösségi vonalát szándékozik feleleveníteni a ravazdi Őrhegy udvarházban. A program ide kattintva érhető el.

 

TAGSÁGOK
FŐ TÁMOGATÓ

A MŰKÖDÉS TÁMOGATÓJA

 

MAGYAR FESZTIVÁL SZÖVETSÉG

A MEDIAWAVE

Kiváló Minősítésű Magyar Fesztivál

 

A MEDIAWAVE Minősített

Európai Fesztivál

PARTNER OLDALAK

 

 

 

 

SZABADOS MUSIC

DIRECTORY

 


Kártyás fizetés szolgáltatója
Elfogadott kártyák