RANDOM PICTURES
|
Új Symposion, Újvidék
Egy a százból:
SZOCIALISTA KÉPESLAPOK:
A KILÁTÁSTALANSÁG EPOSZA
Korhecz Tamás
1991.
Egy régi francia közmondás szerint „a pokol jóakarattal vankikövezve". Ez még inkább jellemző századunk ambiciózus „kísérletére", a szocializmusra. Arra a marxizmus -leninizmusra, amely a kereszténység után talán a leghumánusabb utópia. A nevezett ideológia alfája és omegája „a szabad ember" és a „szabad munkás". A szocialista gyakorlatban, a reálszocializmusban ugyanez a szabad munkás a testi és lelki nyomor nihilikus mélységeibe süllyedt: megszűnt személyiségnek lenni.
Ezt a lemeztelenítő ellentmondást fejezi ki a budapesti Közgáz Vizuális Brigád kisfilmje, a Szocialista képeslapok. Persze önmagában ez még nem lenne ok arra, hogy kiemelt helyen foglalkozzunk a filmmel, ám a közgazdák egyéni látásmódja, újszerűsége írásra kötelez. A film egyedülállóan szenvtelen. Nem kínál megoldásokat, és nem sejteti a szebb jövőt. Egyszerűen dokumentál. Láttatja azt, amivé világunk és jómagunk lettünk. Képkockáinak hitelességét éppen a drámaiság hiánya és az indulatok mellőzése hangsúlyozza. A fotós szemével megkomponált látvány szánalmasan igaz. A rogyadozó épületek, borpárás hodályok, foszladozó jelmondatok világa megigézően autentikus. A kamera előtt felvonuló emberek, csillagok és járművek egytől egyig tévedhetetlenül életszerűek. De még inkább nyomorultak. A groteszk életképek elsősorban szánalmat keltenek. Mert a butaság csak akkor komikus, ha alternatíva, azonban tragikus, ha direktíva. A kamera szenvtelenségének szarkasztikus kicsengést kölcsönöz a képet kísérő lágy fuvoladallam. A pergő képkockáknak nincs fabulája. A 14 perces alkotásból hiányzik a dialógus és a konfliktus. Csupán epikus konfliktus létezik a látvány és a nézők között. A mű megfelelő példája lehetne a kísérleti és rövidfilmek strukturális felépítésének. Ahol a sztori elsorvadását az érzékekre közvetlenül ható kép és hangélmény helyettesíti. A Szocialista képeslapokban a zene csupán dekoratívnak tűnik, ám szerepe mégis elementáris. Az örökzöld dallam lágy fuvolahangon való megszólaltatása ironikus élménnyé formálja a képsorok száraz valóságízét. A zene nélkül a képek szegényebbek, profánabbak lennének. Összegzésül csak annyit, hogy a filmet felfoghatjuk úgy is, mint egy röpke sétát a boldogabb jövőt építő testvéri szocialista országokba, de úgy is, mint egy életérzés megfogalmazását: a kilátástalanság eposzát.
... és még egy:
RAJZFILMEK. . . RAJZFILMEK
Pixar animation production group
(USA-pléhjáték)
Számunkra, kiket az ezredforduló már nem ámulatba, hanem kétségbe ejt, a rajzfilm volt az, ami őseinknek a népmese. A vonalak és színek örökmozgó világába olvadtak merész vágyaink, és fordítva: fantáziánknak a rajzfilmek szabtak határt. Ám Walt Disney és Hanna Barbara rajzfilmjeivel együtt idővel is lomtárba, esetleg múzeumba kerülünk.
Győrben azonban nem a tévéhíradó előtt pergetett sorozatgyártású rajzfilmek szerepeltek, habár ilyenre is akadt példa. Kétszeresen is jellemző a Pixar animation production group Tin Toy című rajzfilmje. Egyrészt tartalmilag semmivel sem több Disney giccsesen szimpatikus történeteinél, másrészt a legkorszerűbb komputergrafika segítségével különleges vizuális élményt nyújt. A mélység illúzióját keltő látvány a hiperrealista festészet tartalmi szegénységét hordozza magában. Az amerikai alkotók nem a tartalomhoz keresik a megfelelő kifejezési formát, hanem tartalommal bélelik az attraktív technikát. Talán túl látványos a komputergrafika ahhoz, hogy csupán agyag legyen a szobrász kezében, eszköz a mélységek megjelenítésére. Az ítész számára azonban elképzelhető egy merőben eltérő hozzáállás is. Ahelyett, hogy ítéletünkkel ízeire tépjük a sebezhető pléhjátékot, átadhatjuk magunkat az ártatlan szemlélődésnek: ekkor a „pléhjáték" ötperces, látványos, pajkos történetté válik.
|
2024-03-12 22:12
Application is now open to this year's Passport Controll Summer Workshop and Gathering, at the Kund Castle, Somogyfajsz! You can choose from a range of visual, music, family and gastronomy workshops. Click here for details!
2023-06-25 015:05
Two Greek filmmakers will come to this year's Passport Controll - Summer Art Workshops and Community Gathering, to lead film workshop for students. Film director Karina Logothetis and sound designer Vasilis Zlatanos won the award for the Most Original Short Film at the 33rd edition of the Mediawave Film Festival this year, with their short fiction Pebble.
MEMBERSHIPS
FŐ TÁMOGATÓ
|
|