
Balla Zoltán
"belső rend visszaállíthatóságának reményében"
Székelyudvarhely, 2020. április 29.
Kedves Kollegák!
Örömmel olvasom Emerencia megosztott meglátásait! Én is ilyenképp látok sok mindent. Ami a pályázatok -vs önerőt illeti, 100 %-ban!!! Ugyancsak osztom, maradéktalanul, az online oktatási rendszerről kifejtett véleményét !
Úgy vélem, máris érintett két olyan "aspektust", ami mindenképp megbeszélésünk tárgyát kellene képezze:
1- A "kimenet", a "termék" illetve a célzott IDEÁL megfogalmazása és ebből fakadóan a
1.1. - foglalkozások TARTALM-i összeállítása
valamint a
2. Struktúra -
2.1. Elemei - képző központok, alkami képzések-, táborok, "uradalmi családok" - mesterek, kis cégek és
2.2. Működési feltételek
Emez itt fent, talán, mint előzetes megbeszélendő, tovább gondolandó tematika javaslat is részemről.
Továbbá:
Akár a klasszikus célrendszert - "Jobb polgárt, jobb hazafit, s jobb embert" (Móricz Zsigmond) , akár a mi, adaptált jelmondatunkat "Szerves műveltségű, kiteljesedett embert és méltó megélhetést!" - tűzzük a zászlóra - vázlatosan, előzetesen a következő "kerettantervi" tematikákat ajánlom:
A) Történelmi - társadalmi alapismeretek - első sorban a közelmúlt történéseinek megismerése, megértése - analógiák tudatosítása a társadalmi rendszerek változásának módjairól, működéséről, a közösségek szerepe, története, funkciói
B) Világkép, világképek - és benn ÉN, - Én és a világ - mint önismeret. - az egyén és a közösség, az egyén és a nemzet
C) Általános kompetenciák - a hivatalosan emlegetett 8 alapkompetencia helyre és korszakra szabott alkalmazása
(1. Anyanyelven folytatott kommunikáció: annak képessége, hogy az egyén fogalmakat, gondolatokat, érzéseket, tényeket és véleményeket tud kifejezni és értelmezni szóban és írásban egyaránt.
2. Idegen nyelven folytatott kommunikáció: a fentieket mediációs készségekkel egészíti ki (pl. összefoglalás, parafrazeálás, tolmácsolás vagy fordítás), valamint interkulturális megértés.
3. Matematikai, tudományos és műszaki kompetenciák: magabiztos számolni tudás, a természeti világ működésének megértése, valamint a tudás és a technológia alkalmazása az érzékelt emberi szükségletekre adott válaszként (pl. orvostudomány, közlekedés vagy kommunikáció).
4. Digitális kompetencia: az információs társadalomhoz kötődő technológiák magabiztos és kritikus használata a munka, a szabadidő és a kommunikáció terén
5. A tanulás elsajátítása: a saját tanulás egyéni vagy csoportos megszervezésének képessége
6. Szociális és állampolgári kompetenciák: hatékony és építő módon történő részvétel a társadalmi és szakmai életben, valamint aktív és demokratikus állampolgári részvétel, különösen az egyre sokfélébb társadalmakban.
7. Kezdeményezőkészség és vállalkozói kompetencia: az elképzelések megvalósításának képessége a kreativitás, innováció és a kockázatvállalás révén, valamint a tervek készítésének és végrehajtásának képessége.
8. Kulturális tudatosság és kifejezőkészség: az elképzelések, élmények és érzések kreatív kifejezése fontosságának elismerését a különböző művészeti ágakban (a zenében, az irodalomban, a képzőművészetben és az előadó-művészetben).
D) Alkalmazott megélhetés - ("A kics szép") - háziipari ismeretek, kisipar (egyénre szabott inas-, legény mester képzések), gazdálkodás - (családi, közösségi)
E) A Magyar kultúra - a "6 alappillér" (Pap Gábor), plusz: a mitikus magyar történelem, a népművészet, a magyar nyelv, az asztrálmitopszi keretrendszer, a magyar világkép, népi gyógyászat
..... és még .... stb ....
Ugyancsak a "belső rend visszaállíthatóságának reményében"
Balla Zoli